Stel de vonken slaan uit je broodrooster of je krijgt een lelijke snee in je hand omdat het mes van je keukenmachine plotseling afbreekt. Wie is dan aansprakelijk? En hoe krijg je de schade vergoed?

Vorige week werd ervoor gewaarschuwd dat lampionstokjes die Action verkocht door oververhitting konden smelten. Door deze melding zijn mogelijk gewonden voorkomen. Maar wat nu als je kind zijn hand had verbrand? Wat kun je doen als je een onveilig product hebt gekocht?

Gevaarlijke producten: schade claimen

Volgens artikel 6: 186 van het Burgerlijk Wetboek is een product onveilig als het niet de veiligheid biedt die je daarvan mag verwachten. Een gevaarlijk product kan schade veroorzaken aan andere spullen. Denk bijvoorbeeld aan een brandgat.

Maar je kunt er ook door gewond raken, bijvoorbeeld omdat een vonk of glassplinter in je oog komt. Al deze schade kun je verhalen. Daarnaast kun je ook andere schade claimen die het gevolg is van het ongeval, zoals gemiste inkomsten, kosten voor juridische hulp en smartengeld.

Er geldt wel één belangrijke voorwaarde: je moet het product normaal en volgens de gebruiksaanwijzing hebben gebruikt.

Wie is aansprakelijk?

Bij wie je vervolgens terecht kunt, hangt af van de hoogte van de schade. Bedraagt deze minder dan 500 euro - zoals bij de bovengenoemde voorbeelden - dan is de winkelier aansprakelijk. Deze is immers wettelijk verplicht om jou een deugdelijk apparaat te leveren.

Is de schade hoger, dan moet je de fabrikant aanspreken. Als het product in het buitenland gemaakt, dan is de importeur aansprakelijk, mits deze in Europa actief is.

Het maakt voor de claim niet uit of je de eigenaar, gebruiker of een omstander was.

Let wel: het gaat hier om schade als gevolg van het gebruik van het product. Voor een vergoeding van het aankoopbedrag van het onveilige product (zoals het broodrooster) moet je altijd contact opnemen met de winkelier.

Voorbeeldbrieven bij schade

Stuur de verkoper of fabrikant een klacht per aangetekende brief en vraag hem of haar om binnen twee weken te reageren. In deze brief geef je aan wat er is gebeurd, dat je schade hebt geleden en dat je deze vergoed wil hebben. Vergeet niet erbij te vermelden dat ook eventuele toekomstige schade als gevolg van het ongeval zult claimen.
Een handig hulpmiddel vormen de voorbeeldbrieven van Consuwijzer voor winkeliers en producenten.

Stuur waar mogelijk bewijzen van de schade mee. Voor sommige schadeposten gelden standaard tarieven.

Rechtsbijstandsverzekering: let op drempelbedrag

Blijft een reactie uit of ben je ontevreden over het antwoord, dan kun je je rechtsbijstandsverzekering inschakelen, mits deze dekking biedt voor consumentengeschillen.

Houd er wel rekening mee dat de meeste rechtsbijstandsverzekeraars een zogeheten franchise hanteren: een drempelbedrag. Als de schade hieronder ligt, komt de verzekeraar niet in actie. De franchise varieert per verzekeraar. Reken op 100 tot 250 euro.

Consumentenbond of letselschade-advocaat

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering, dan kun je je ook wenden tot bijvoorbeeld de Consumentenbond, als je lid bent. Een ander alternatief is een letselschade-advocaat, die in dit soort zaken is gespecialiseerd.
Word je in het gelijk gesteld, dan kun je het betaalde honorarium bij de tegenpartij claimen. Word je niet in het gelijk gesteld, dan zul je de kosten zelf moeten ophoesten. Je loopt hierbij dus een risico. Een letselschadebureau zal doorgaans wel vooraf een inschatting maken van je kansen.

Een professionele partij inschakelen is verstandig, want een schadeclaim indienen is vaak een ingewikkeld en tijdrovend traject. De belangen voor de tegenpartij kunnen groot zijn, omdat bij bijvoorbeeld een productiefout misschien nog meer slachtoffers zijn gevallen. Bovendien worden de zaken van de tegenpartij behandeld door een professionele verzekeraar, die gepokt en gemazeld is in schadezaken. Het is lastig om hier als particulier tegenop te boksen.

Melding bij NVWA

Om te voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen, is het ook verstandig om een melding te doen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Deze organisatie houdt toezicht op de veiligheid van producten en levensmiddelen. Ook winkeliers en producenten worden geacht dit te doen. Je kunt via de website een formulier invullen of e-mail sturen. Bellen kan ook, naar telefoonnummer 0900-03 88.

Als een product niet aan de veiligheidseisen voldoet, kan de NVWA ingrijpen, door de producent te dwingen het product uit de handel te nemen. Ook kan de NVWA aan fabrikanten waarschuwingen geven en boetes opleggen.

Waarschuwingen

Verder is het sowieso verstandig om berichten in media over producten die van de markt worden gehaald goed te volgen. Op de website van de NVWA vind je eveneens diverse waarschuwingen; ook over onveilige voedingsmiddelen of etenswaren die een risico kunnen vormen voor mensen met voedselallergie.

Lees ook:

Zo schrijf je een effectieve klachtenbrief

Jas weg uit garderobe: wie moet betalen?

Claimen bij je verzekeraar doe je zó

Voorkom dat je failliet gaat door een foutje in je product

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl